Wednesday, November 7, 2012

Flaskback: A night in the hospital

Det er så underligt at tænke på at præcis for et år siden tilbragte jeg natten på Hillerød hospital fordi jeg havde mange plukveer og risiko for for tidlig fødsel. Alle de tanker og frygt for at der skulle ske noget med mini der gik gennem mit hoved. Puh. Er godt nok glad for det er overstået og mini er 110% perfekt og dejlig.

// So weird to think that a year ago i spent the night at the hospital because i had so many contractions and was in risk of giving birth early. All the worries and thoughts that went through my head back then! Phew, im so pleased mini is here now and 110 % perfect! //

Så er jeg hjemme under dynen igen efter noget af en nat på Hillerød hospital. Jeg kom derind lørdag aftes ved midnats tid fordi mine plukveer var begyndt at nive en del og være ret regelmæssige. Tænkte egentlig ikke at det var noget alvorligt, men jeg fik kørt strimmel der viste at mine plukveer var ret kraftige og ret ofte. Kom til scanning af livmoderhalsen og den viste at den desværre har forkortet sig fra 4,7 cm for tre uger siden til 3 cm nu

De bad mig derfor om at blive resten af natten til observation og med snak om at hvis mine plukveer fortsatte som så kraftige skulle jeg måske have lungemodner og vestopper. Vi var godt nok noget chokeret over udsigten til måske tidlig fødsel. Alle dr tanker der følger med når man pludselig får den besked og hvis ikke tidlig fødsel, så måske indlæggelse resten af graviditeten. Fik ikke sovet så meget om natten, men mine plukveer stilnede heldigvis af og blev normale igen. Jeg vågnede et par gange om natten fordi mini boksede rundt inde i maven og der var et par plukveer samtidig. Da jeg vågnrde om morgenen kl 6:30 tændte jeg for TV'et på stuen og lå ellers bare der og så børnr TV. Talte at mine plukveer var nede på omkring 6-7 styk i timen og ikke nogle der gjorde ondt, men bare spændte. Fik morgenmad ved en 8-tiden og ventede ellers bare på lægen gik sin runde.


Lægen om morgenen mente dog godt jeg kunne komme hjem og så længe jeg sørgede for at slappe 110% af var udsigten til tidlig fødsel ikke lige oppe over, men skl selvfølgelig være meget opmærksom fremover. Kommer der kraftige plukveer igen skal jeg komme ind med det samme og jeg skal holde mig fuldstændig i ro og ikke overanstrenge min krop. Det betyder at jeg skal ligge i sengen så meget som muligt og ikke kan gå ture eller gå rundt andet end når det er yderst nødvendigt. Så nu håber vi på at det holder mine plukveer væk og at lillemanden bliver i maven i minimum en 6 ugers tid endnu til han er helt færdigbagt. Jeg endte med at blive udskrevet fra hospitalet efter frokost, da lægerne var helt sikre på at mine plukveer var stilned helt af igen. De ville gerne hace beholdt mig en dag længere, men jeg ville virkelig gerne hjem og slappe af istedet, i min egen seng og med min egen dyne, pude og selvfølgelig manden ved min side.


Jeg skal til jordemoder d. 15. og der håber jeg hun evt kan give mig en ekstra scanning en uge senere så jeg kan se om det har fået min livmoderhals til at holde sig i ro eller den stadig bliver ved med at forkorte sig. Nu er vi ihvertfald igang med at forberede os mentalt på at der er risiko for han kommer før tid. Måske han kommer om en uge, måske først om 10 uger, det kan kun tiden vise.


Jeg fik ihvertfald noget af et chok og er nu klar over at plukveer altså ikke er noget man altid bare skal tage let på. 




 

4 comments:

  1. Puha, sikken en oplevelse. Godt det hele endte lykkeligt alligevel :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ja hold nu op jeg var godt nok nervøs dengang

      Delete
  2. Aj jeg kunne slet ikke huske at du også havde sådan en tur i din graviditet... hvor var det godt at han blev derinde :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ja det er jeg også meget taknemmelig for, selvom det var røv kedeligt at være sengeliggende fra uge 28 og frem ;)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...