Thursday, July 5, 2012

Baby Led Weaning (BLW)





Da jeg blev gravid og da mini blev født var jeg helt indstillet på at mini ikke skulle have grød eller mades med ske overhoved jeg at ville lade ham gå direkte til at spise selv med fingerene, det som hedder "baby led weaning", men men men, sådan skulle det ikke gå. Man starter for det meste først BLW efter 6 måneder og da mini jo allerede var mere sulten end min mælk kunne klare efter kun 4,5 måned, måtte jeg så starte på ske-mad. Men nu er han jo 5,5 måned og vi er så småt begyndt at gå igang med at give ham almindelig mad der ikke er most eller blendet. I går fik han en halv banan at sidde og lege med og spise, plus en hjemmebagt baby-kiks, som jeg fandt en let opskrift på. Er stadig ikke begejstret for de købeting til babyer hvor de tilsætter diverse former for sukker. Og i dag da vi var ude og spise fik han både en tomat at tygge/sutte på, citron og peberfrugt og han elsker det. Det er ikke vildt meget der sådan ryger indenbords, men det er mest det med at smage forskellige ting og at opleve at holde og spise ting selv der er vigtigst indtil videre.

// When I got pregnant and when mini was born i had already decided that i didn't want him to be spoon-fed or have porridge. I wanted to feed him normal food and only let him eat by himself from the beginning (BLW), but as he wanted more than my milk from only 4,5 month and BLW is normally best to start around 6 month, then I decided to do the porridge anyway. But now we're slowly starting on the BLW, mini had hald a banana yesterday and a homemade baby-cookie, that i baked, i'm still not into the things for babies you can buy in the shops as i think they have way too much sugar in them. Mini loooves eating alone and really like the different tastes, today he had tomato, lemon and peber and enjoyed it so much. //

3 comments:

  1. Synes også at jeg har hørt på et tidspunkt at babyer egentlig ikke 'leger' med maden, men de undersøger den ved at pille og slikke på det - det ville dog aldrig gå at vi voksne sad sådan ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tror helt sikkert du har ret, jeg tror det er svært i den alder at skelne mellem leg og opdagelse. De leger jo for at lære og undersøger jo alt for at lære omkring alting :)

      Delete
  2. De der babykiks, vil du ikke dele en opskrift på dem?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...