Friday, June 15, 2012

Spanien / Spain

// En lille gave fra min skønne mor som jeg modtog forleden //
Jeg var afsted i morgen lige efter minis formiddagslur, skulle have ordnet et par småting her inden weekenden, men ting er altså bare ikke helt så lette hernede i skønne Spanien. Der er en del ting som undre mig i deres tankegang

1: Det kære her postbud ikke har nogen nøgle til vores opgang, det betyder at hvis der ikke lige er nogle hjemme i de 8 lejligheder der ligger i vores opgang så knalder han bare lige en elastik om brevene og smider dem ind igennem den store port der er inden vores opgang og så kan de ellers få lov til at ligge der indtil de enten blæser væk, bliver stjålet eller hvis man er rigtig heldig er der nogle der ser dem inden og tar dem med ind og ligger dem på jorden foran postkasserne. Altså som dansker tænker jeg bare - hvad hvis det regner? Med det er altså ikke med i kalkulationerne hernede.

2: Jeg skulle i dag have betalt en regning fra vores telefoner, en regning som vi mystisk nok ikke har modtaget (måske den er blæst væk inden en venlig sjæl nåede at få den indendøre?) og der står så at den kun kan betales i den såkalde "Satander" bank - fint fint - jeg trasker ned til baken for at betale regningen og får pænt besked på af den søde mand at det altså kun kan lade sig gøre at betale den regning d. 18. og 19. i hver måned mellem kl 8:30 - 10:30 - SAY WHAT?! Altså det her selskab har altså den her bank som deres bank og nu kan man ikke få lov til at betale regningen? Heldigvis havde vi modtaget en SMS fra det søde selskab med deres kontonummer så vi kunne overføre det via online-banken, men ikke noget med giro-kort eller noget.

3: Der er faktisk en parkeringsplads tilknyttet vores lejlighed, som vi ikke har haft kunne benytte endnu. Efter vi så den seneste måned har fået ridset vores bil med en nøgle 3! gange kontaktede vi så udlejer og sagde at nu var det altså nu. Det var fint og hun ville kontakte den dame som pladsen nu var lejet ud til (de tidligere lejere havde ikke bil og derfor fik en anden pladsen midlertidigt) Men hende damen som nu har pladsen nægter så at give den op. Altså udlejer har opsagt hende, men det vil hun ikke være med til. Altså hvordan kan man ikke ville være med til at blive sagt op? Ja så det kan altså godt komme til at tage noget tid før denne her kvinde måske eller måske ikke giver op og giver os parkeringspladsen tilbage - stædige spanier.

Jeg ELSKER at bo hernede, men hold da op hvor skal man altså lige vænne sig til en helt anden kultur og en helt anden infrastruktur og måde at leve/tænke på. Der er helt sikkert mange andre ting jeg undre mig over i hverdagen når jeg bor hernede og er sikker på det ikke er sidste gang jeg brokker mig over deres system. Men igen, hvor mange ting er der ikke man synes er super besværlige og latterlige derhjemme. Man kan jo nok aldrig rigtig tilfredsstille alle.

3 comments:

  1. Hold da op, sikke forskelle. Det er super spændende at høre om, at fortæl endelig. Det er jo også en af charmerne ved at bo i et andet land.

    ReplyDelete
  2. Jeg kom lige forbi din blog og finder det ret spændende at du bor i Spanien, jeg har nemlig selv boet dernede :)

    Punkt 2 har jeg selv oplevet, jeg tænkte også bare WHAT? Jeg kan ikke få lov til at betale min regning, nogle ting dernede giver bare ikke mening ;)

    ReplyDelete
  3. Hahaha kan simpelthen ikke lade være at grine :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...