Monday, June 18, 2012

På vej mod renere tider / On our way to cleaner times



Jeg har længe gået og irriteret mig over at bruge alle de dumme kemikalier når vi vasker tøj og havde derfor bedt min mor om at tage lidt ting med. Hernede i Spanien er de ikke så langt fremme med det med kemikalier og tilsætningsstoffer og har derfor ikke nogle mærker uden alle de ting, som vi har derhjemme. Derfor kræver det altså lige lidt ekstra arbejde og research at finde frem til en løsning. Jeg fik søgt en masse på nettet og bestilt de her ecozone ecoballs. De er helt fuldstændig kemikalie fri og holder til 150 vaske, hvilket jo er ret mange i forhold til de kun koster 140 kr for 2 bolde. Hvis maskinen ikke er så fuld kan man nøjes med en og ellers putter man begge to i. Derudover indeholder mit nye vaskeri også noget specielt pletfjerner fra ecozone og noget andet kaldet nappy fresh, plus vaskenødder. I stedet for skyllemiddel bruger jeg en sjat eddike og nogle duftolier, der går godt nok lidt til af olier fordi dem jeg har købt ikke er så kraftige, så skal nok finde nogle lidt kraftigere og så har jeg læst et sted på nettet at bagepulver og salt er godt for at få tøjet helt hvidt. Så nu må vi se hvordan fremtiden ser ud for vores tøj, jeg skal nok vende tilbage og fortælle om hvordan det går.

// It has annoyed me to use all those stupid chemicals when we wash clothes for a long time and had therefore asked my mother to bring some stuff down with her. Here in Spain they are not that far along with chemicals and additives being bad for you, and haven't got any brands without all the things, like we have at home. It takes a bit more effort and a little extra work and research to find a solution. I searched a lot online and the decided on the ecozone ecoballs, which i bought here. They are completely chemical free and lasts up to 150 washes, which is a lot compared to price of 140 dkk for 2 balls. If the machine is not so full, we can make do with one and otherwise you put both in. Additionally, my new laundry also includes some special stain removers from ecozone and something else called nappy fresh, plus washing nuts. Instead of softening, I'm using a sjat vinegar and some fragrance oils. I have read somewhere on the internet that baking powder and salt is good for getting the clothes completely white. So now we'll have to see what the future looks like for our clothes, I will come back and tell us about how it goes.//

1 comment:

  1. Det lyder rigtig smart (og billigt) med de der vaskebolde. Jeg vil i hvert fald gerne høre mere om, hvordan det går med de nye rengøringsrutiner :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...