Wednesday, June 13, 2012

Første ord? / The first word? (4,75 måneder)

Manden og jeg sad i sofaen i går og havde lige givet mini sin eftermiddags frugtmos. Mini sidder stadig i sin skråstol og leger lidt og mor og far snakker lidt frem og tilbage. Mini pludre en smule som altid, holder så en lang pause og pludselig siger han så bare HE-EJ! ikke noget med en eei lyd eller noget, men et helt rent og fint HEEJ. Både manden og jeg vendte os om med et sæt og gloede på ham og på hinanden - tror vi begge to troede vi hørte forkert, havde jeg været alene havde jeg nok overbevist mig selv om at jeg havde hørt forkert, men vi hørte det begge to helt klart og rent. Mini har selvfølgelig ingen anelse om hvad det er han har sagt og kan på ingen måde gentage det selvom man siger hej til ham, men det var sørme underligt at høre sådan en helt rigtig ord-lyd komme ud af hans mund. Er det egentlig hans første ord, når han nu siger et ord, men uden at vide hvad det betyder eller er det først det første ord når han bevidst bruger ordet?

// My boyfrien and I were sitting on the sofa yesterday and had just given mini its afternoon fruit mash. Mini is still in his bouncy chair playing and mom and dad are talking. Mini babbles a bit as always, then a long pause and suddenly says HE-EI, not something like an eei sound, but a completely clean and fine HEEI. Both my boyfriend and I looked at him straight away and on one another - I think we both believed we heard wrong, had I been alone,I had probably convinced myself that I had heard wrong, but we both heard it load and clear. Mini has obviously no idea what he has said and can in no way repeat it even if we say hello to him, but it was so strange to hear such a word-sound come out of his mouth. Is this really his first words when he says a word, but without knowing what it means or is it only the first word when he intentionally uses the word? //

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...