Wednesday, October 5, 2011

Skum underlag (25+6)

Der er da godt nok mange problemstillinger man støder på, når nu man gerne vil undgå at udsætte ens lille skabning for alle de kemikalier og mange valg der skal træffes. Ikke nok med at man først skal finde ud af hvad man egentlig skal bruge til sådan et lille væsen og hvilke ting der er essentielle at have i sit hjem skal man nu også undersøge om de er skadelige eller ej.

Jeg læste et sted i dag at det jo var smart med noget underlag under aktivitetstæppet og jeg må indrømme at jeg på ingen måde selv havde skænket det en tanke, havde tænkt mig bare at lægge et tæppe på gulvet når jeg skulle ligge og leje med lillemanden. Men jeg kan da snildt se at i længden er et tæppe ovenpå et stengulv jo ikke en særlig behagelig løsning, hverken for mig eller for baby. Derfor er de der skum-puslespil jo helt fuldstændig geniale. De er sjove for børnene og giver en rigtig god affjedring når man ligger der i længere tid af gangen.

Første problem er så bare at jeg synes de er gyselige de der bogstavs-puslespil i alverdens farver, så jeg har på ingen måde lyst til at få dem ind i min stue. Næste (og større problem) er så at der i 2010 er kommet en masse undersøgelser på at der findes en masse kemikalier i disse skummåtter som på længere sigt kan være allergi og kræft fremkaldende. Jeg VED godt man skal tage alting med et gram salt, men hvis folk udtaler at de har en ret kraftig plastisk lugt når de bliver pakket ud og de er i pang-farver, ja så kan det umuligt være noget jeg har lyst til min nyfødte skal boltre sig rundt på.

Jeg fandt dog dette fine tæppe, som jeg snildt ville kunne have i min stue med hensyn til udseende og måske jeg bare kunne sy et tæppe til at lægge ovenpå i noget økologisk bomuld, men vil det mon være nok til at skærme for kemikalierne?



Derudover er der en del der er kommet på ideen med bare at bruge et liggeunderlag/yogamåtte istedet og det er måske faktisk den bedste ide der er indtil videre. Jeg har fundet frem til at man kan købe yogamåtter i økologisk naturgummi uden brug af PVC eller kemikalier. De måler ca 183x60, hvilket betyder at man ville skulle have 2 stk. for at få det stort nok. Prisen er dog ca. det samme på begge ting, da det store gulvpuslespil koster 799,- og yogamåtterne koster 399 pr. stk.


En anden fordel er også at yogamåtterne kan bruges fra helt nyfødt, da der ikke er nogle underlige dele der kan tages i munden. Plus at det jo er en god langtidsinvestering når jeg engang får taget mig sammen til at starte noget yoga (som jeg længe gerne har ville)

Konklusionen må være at det slet ikke bliver aktuelt med noget skum-puslespil, da jeg simpelthen ikke har lyst til at få den slags kemikalier ind i mit hjem og i baby's hverdag.

1 comment:

  1. Jeg ville nok vælge yogamåtten. Den er da også lettere at rulle sammen og tage med på tur :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...