Monday, October 17, 2011

Kapok dyner - N'Sleep

Det er efterhånden noget tid siden jeg stødte på madrasser, dyner og puder til de små poder med kapok fyld. Jeg kan faktisk ikke helt huske hvordan jeg faldt over det, men jeg tror jeg tilfældigvis kom ind på det gennem en af alle de sider med økologiske ting jeg har været inde på gennem tiderne. Det tog mig ihvertfald ikke ret lang tid at blive ret begejstret for ideen bag kapok materialet og jeg er jo altid fortaler for at prøve nye ting. Jeg har jo længe været ret vild med bambus materialet, som jo også er et 100% naturprodukt og meget mere miljøvenligt end bomuld. Plus at bambus i sig selv er antibakterielt, hvilket jo er skønt i mange former. Nå, men det var kapok jeg kom fra .... Da jeg stødte på dynerne og puderne gik jeg jo straks igang med at google hvad kapok egentlig er og hvad der gør det anderledes end så mange andre muligheder på markedet.

For det første er det et naturmateriale der bliver udvundet fra kapoktræet. Det vil sige der ikke bliver plukket nogle dyr for at levere dun i nogen form til dynen - hvilket jeg jo godt kan lide tanken om. Derudover har det en masse gode egenskaber som jeg synes virker positive i forbindelse med dyner og madrasser til lillemanden. Dette er hvad der bliver skrevet om kapok:

  • Kapok er et 100% økologisk naturmateriale.
  • Kapok suger ikke vand og fugt, har tidligere været brugt i redningsveste og madrasser.
  • Produkter med Kapok, tørrer meget hurtigt hvis det bliver vådt, når stoffet er tørt er hynden/madrassen tør.
  • Kapok er 100% isolerende, det reflekterer kroppens varme på en behagelig måde og man mærker hurtigt effekten, når man sidder i en hynde eller ligger på en madras med Kapok.
  • Bakterier og skimmelsvampe trives ikke i Kapok.

Jeg kunne hurtigt mærke med mig selv at jeg følte mig ret begejstret for det nye tiltag og fandt frem til firmaet N'Sleep, som laver babydyner, puder og madrasser med kapokfyld. Jeg ønskede mig en juniordyne af svigermor i fødselsdagsgave, som jeg så fik syet om til to babydyner og derved sparede en del penge faktisk. Det er dog først nu da jeg er kommet hjem til Danmark at jeg har fået lov til at mærke kvaliteten af den og føle den og jeg må sige jeg ikke er skuffet. Den virker simpelthen så super lækker og meget let og luftig. 

Da jeg så var inde på babymessen forleden dag så jeg de havde en stand derinde og fik en god snak med dem. Jeg havde det sidste stykke tid tænkt mig at jeg gerne ville have en topmadras fra dem også til vores tremmeseng og da de kørte specielle messetilbud (hvilket de gør den næste uge også, hvis man mailer direkte til N'Sleep) fik jeg købt mig en topmadras også.

Alt i alt er det jo svært for mig direkte at anmelde dyner og madrasser endnu, da min lille guldklump jo ikke er kommet til verden endnu, men min umiddelbare indskydelse er positiv og jeg glæder mig til at kunne putte lillemanden i lækre dyner af naturmateriale.

Kapok dyner og puder kan blandt andet købes her:





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...